Vážení návštevníci myjavského webu, priaznivci histórie!
Nedávno založené občianske združenie Myjavská hasičká história si aj touto cestou dovoľuje osloviť vás, ľudí s dobrým srdcom, ktorým nie je ľahostajná minulosť a všetko, čo je s ňou spojené. Na území mesta Myjava sa nachádza technicko-historický unikát. Hasičský automobil TATRA 2630 z roku 1934. Pre potrebu hasičov vo vtedajšej ČSR bolo vyrobených viac ako 150 kusov takýchto vozidiel.
Historická fotografia Tatry 2630 - DHZ Myjava
Podľa našich informácií sa v súčasnosti na území Slovenska nachádzajú dve. Jedno v Kysuckom Novom Meste a druhé v Myjave. Vozidlo, ktoré bolo odsúdené na zošrotovanie, bolo čiastočne obnovené v rokoch 1969 - 1970. No ak má toto auto spĺňať kritérium veterána, musí prejsť finančne náročnou opravou. Odhad prác urobený v roku 2013 bol vyčíslený na 20 000,- €. Dobrovoľný hasičský zbor v Myjave, ktorý auto vlastní, už niekoľko rokov hľadá legitímnu možnosť, ako zabezpečiť dostatok finančných zdrojov na opravu Tatry. Aby ste mali predstavu, doteraz sme podnikli tieto kroky:
-
V roku 2012 sme písomne oslovili Ministerstvo vnútra SR, Ministertsvo kultúry SR a Trenčiansky samosprávny kraj. Bez odozvy alebo neúspešne.
-
V roku 2013 sa mesto Myjava sa pokúsilo získať na opravu grant z Ministerstva kultúry SR. Opäť neúspešne.
-
V roku 2014 sme požiadali o pomoc Kopaničiarsky región - miestnu akčnú skupinu, no bez odozvy.
-
Od roku 2014 v spolupráci s Mestom Myjava - Oddelením regionálneho rozvoja hľadáme možnosť využiť na tento účel eurofondy v rámci programov cezhraničnej spolupráce.
-
Od roku 2016 sme registrovaní v administratíve Trenčianskeho samosprávneho kraja - Informačno-poradenské centrum. Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu vyhlasuje každoročne nové tematicky zamerané operačné programy. Aktuálne programové obdobie začalo ešte v roku 2014. Tematické úlohy meškajú a tie, ktoré boli doteraz vyhlásené, nebolo možné aplikovať pre našu potrebu.
- V roku 2017 sme písomne oslovili ministra vnútra SR. List bol posunutý na Hasičský a záchranný zbor SR. Odpoveď, ktorú sme dostali, nekorešpondovala s obsahom listu. Nadviazali sme osobný kontakt so županom Trenčianskeho samosprávneho kraja. Výsledok - momentálne nie sú možnosti podpory tohoto zámeru.
Práve v roku 2017 poskytlo Prezídium Dobrovoľnej požiarnej ochrany SR myjavskému zboru dotáciu 1000,- €. Z tejto čiastky bola zaplatená čiastočná oprava hnacej jednotky a brzdového systému odbornou firmou. Doterajšie neúspechy napokom primäli DHZ Myjava k tomu, aby zriadilo občianske združenie s názvom Myjavská hasičská história. A toto občianske združenie v roku 2018 vyhlásilo s povolením Ministerstva vnútra SR verejnú zbierku, v rámci ktorej môžu fyzické i právnické osoby prispieť ľubovoľnou finančnou čiastkou práve na kompletnú opravu Tatry 2630. Zbierka sa začne 1. apríla 2018. Potrebné údaje sú nasledovné:
- Myjavská hasičská história, o. z., Viestova ul. 426/1, 907 01 Myjava
-
IČO: 51198801
-
bankové spojenie: UniCredit Bank Czech Republick and Slovakia, a.s. pobočka zahraničnej banky, Šancová 1/A, 813 33 Bratislava, IČO: 47 251 336
-
číslo účtu: 1439037015
- IBAN: SK54 1111 0000 0014 3903 7015 (platí pre regionálnu zbierku pre okresy Myjava a Nové Mesto nad Váhom)
- číslo účtu: 1439037031
- IBAN: SK10 1111 0000 0014 3903 7031 (platí pre celoslovenskú zbierku)
Pokiaľ sa rozhodnete k ušľachtilému činu a v rámci svojich možností podporíte náš zámer, vopred vám za to ďakujeme!
K dátumu 5. 1. 2020 máme na účtoch SK54 1111 0000 0014 3903 7015 a SK10 1111 0000 0014 3903 vyzbieraných 7223,40 € a začíname s najnutnejšími opravami.
S úctou výbor OZ MHH:
-
nadpor. v. v. Milan Ivanič v. r., člen zodpovedný za verejnú zbierku
-
Rado Zelenay v. r., člen zodpovedný za ekonomiku
- Peter Siváček st. v. r., predseda
- kontakt: hasici1881@gmail.com, tel.: 0919 355 877
Dokumenty občianskeho združenia:
Predbežná správa verejnej zbierky z 22. 6. 2020.pdf
Predbežná správa verejnej zbierky.pdf
Zápisnica z verejnej zbierky konanej dňa 22. 7. 2019.pdf
Stanovy občianskeho združenia Myjavská hasičská história.pdf
Oznámenie MV SR o pridelení IČO.pdf
Povolenie na verejnú zbierku.pdf
Povolenie na verejnú zbierku 2019.pdf
Predĺženie vykonávania verejnej zbierky.pdf
Zápisnica z verejnej zbierky konanej dňa 1. 5. 2018.pdf
Predbežná správa verejnej zbierky.pdf
Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov fyzickej osoby - vzor.pdf
Úprava miesta posledného odpočinku profesora Karola Viesta.pdf
TATRA 2630 - hasičské vozidlo DHZ Myjava
Technické múzeum Tatra Kopřivnice poskytlo k vozidlu tieto údaje. Uvádzame ich v pôvodnom znení tak, ako boli z múzea dodané.
Údaje o odberateľovi:
- Tatra 72 - Chassis
- V. č. podvozku - 30459
- V. č. motoru - 67959
- Objednatel (první majitel) - Obecní úřad Myjava, Slovensko
- Obj. číslo - 5631/34
- Objednáno - 13. 8. 1934
- Dodáno - 8. 9. 1934, 11. 10. 1934
- Převzato - 14. 10. 1934
Referenčné listy vozidiel, v spodnej časti vidno Tatru odovzdanú DHZ Myjava
Vývoj vozidla:
Vozidlo vycházelo z prototypů Tatra 26. Zásadní změnou bylo použití výkonnějšího čtyřválcového motoru proti původnímu dvouválci, koncepce pohonu zůstala 6x4, čelní diferenciály byly vybaveny uzávěrkami.
- rok výroby 1927 - 1933
- motor plochý zážehový čtyřválec 1680 ccm
- výkon 17,6 kW
- chlazení vzduchem
- převodovka 4+1 a dvoustupňová redukce (8+2)
- rozvor 2900 mm + 850 mm
- rozchod 1300 mm vpředu i vzadu
- maximální rychlost 60 - 70 km/h
- pohotovostní hmotnost 1290 kg
- nosnost 1500 kg
- délka 5500 mm
- šířka 1800 mm
- výška 1900 mm
Konstrukční práce byly zahájeny v roce 1925. Šlo o první lehký třínápravový nákladní vůz tatrovácké koncepce Ing.Ledwinky, tedy s páteřovou rourou, bezkloubovými hnacími hřídeli, čelními diferenciály a kyvadlovými polonápravami. Celkem bylo vyrobeno 182 vozidel. Armáda zakoupila devět podvozků pro prapor útočné vozby v Milovicích a v praporních dílnách byly vybaveny dřevěnými karoseriemi představujícími obrněné vozy. Nesly různé typy výzbroje, lehké nebo těžké kulomety v otočných věžích nebo pevných střílnách... Záleželo kus od kusu. Evidenční čísla byla NIV 601 až NIV 609. Ministerstvo národní obrany objednalo dále:
- 5 Tater 26/30 v provedení break
- 6 Tater 26/30 v provedení velitelský vůz
Sérii vojenských valníků odebralo Polsko, pro civilní sektor se vyráběla další provedení:
- valník
- vyhlídkový vůz se stahovací střechou
- sanitní vůz
- omnibus
- lázeňský autobus
Taky bylo možné objednat samostatný podvozek a nástavbu svěřit některé z renomovaných karosáren.
zdroj: Technické muzeum Tatra, tel.: 00420 556 808 424, mob.: 725 853 461, www.tatramuseum.cz
Súčasný stav Tatry 2630 DHZ Myjava